Majoritatea utilizatorilor de internet au o reacție adversă față de anumite tipuri de reclamă online, în special din cauza caracterului agresiv al acestora.
Publicul nu este deranjat neapărat de conținutul reclamei, ci de faptul că activitatea desfășurată la momentul respectiv le este brusc întreruptă. Acesta este principalul motiv pentru care românii își instalează un astfel de program, 85% dintre cei care au instalat programe de blocare a reclamelor având acest motiv.
A doua cauză ce încurajează românii să achiziționeze un Ad Blocker este reprezentat de vizionarea filmelor online, deși, conform studiului, site-urile de acest tip, care funcționează legal, nu afișează publicitate.
Activitățile cele mai afectate de reclamele online sunt cititul știrilor, vizionarea filmelor sau serialelor online și ascultarea muzicii. Conform studiului, cel mai iritant tip de reclamă este „floating”, respins de 95% dintre respondenți.
77% dintre cei care folosesc programe de blocare a reclamelor le-au instalat singuri (mai ales bărbații), circa 25% instalându-le în ultimele 6 luni. Aproape jumătate dintre cei ce nu au instalat un program de tip Ad-blocker afirmă că intenționează să instaleze o astfel de aplicație în următoarele 3 luni.
43% dintre cei care nu au încă un ad-blocker știu de existența acestor tipuri de programe, iar 18% dintre cei care nu au încă un adblocker au răspuns afirmativ când au fost întrebați dacă își vor instala un astfel de program, potrivit studiului.
În același studiu mai este menționat faptul că site-urile pe care se înregistrează cel mai mare procent de utilizare de adblockere sunt din categoriile Sport (21,8% dintre vizitatori au adblocker instalat), Programe și ghiduri (19,9%), Știri generale (18,2%) și Economic & financiar (16,4%), la polul opus aflându-se categoriile Hobby & Familie și Copii, care înregistrează cel mai mic procent de vizitatori cu adblocker instalat (7,2%).
Unul din șase utilizatori de internet consideră că reclamele pe care le văd în mediul online îi ajută în alegerea produselor, a mărcilor sau a ofertelor, o pondere mai ridicată a favorabilității regăsindu-se în rândul femeilor. Cele mai utile reclame sunt considerate cele de pe site-uri de artă și cultură sau educație și formare profesională, iar de cealaltă parte cea mai scăzută utilitate este atribuită reclamelor de pe site-urile de lifestyle.
Conform studiului, procentul exact al utilizatorilor de programe de tip ad-block pe principalele site-uri locale este de 13,9% din totalul vizitatorilor.
Intenția de utilizare în viitor a unor programe de tip ad block este foarte ridicată, 96% dintre cei care au instalat un program de acest tip declarând că vor continua să îl folosească, iar aproximativ jumătate dintre cei ce nu au instalat un program de tip Ad-blocker afirmă că intenționează să își instaleze o astfel de aplicație în următoarele 3 luni.
Studiul a fost realizat de specialiști în digital media, research și tehnologie, în cadrul unui proiect care a durat aproape 6 luni.
La propunerea IAB România, specialiștii companiilor TailWind România (operator al Project Agora) și Quantix, utilizând cele mai noi tehnologii existente în fața unui fenomen relativ nou (creșterea ad-blocking-ului), au derulat acest studiu în trei faze distincte: măsurarea efectivă a gradului de utilizare a programelor de blocare a publicității pe site-urile membre ale IAB România, utilizând tehnologia PageFair; culegerea de răspunsuri într-un chestionar adresat atât celor care au instalat un program de blocare a publicitații online, cât și celor care nu utilizeaza aceste programe; corelarea datelor și interpretarea acestora.